Op naar een nieuwe ICT
De ICT-afdeling van de Radboud Universiteit gaat op de schop – en flink ook. Een onderzoek van consultent KPMG naar een reorganisatie was niet bepaald mild en ook het college van bestuur bekritiseerde de ICT-dienstverlening in vergaderstukken. Per 1 september gaat het roer helemaal om. Vox zocht uit wat er gaat gebeuren. Wat is er nu mis? Eén van de voornaamste kritiekpunten is dat verschillende organisatieonderdelen niet samenwerken. Aan de ene kant is er het Universitair Centrum Informatievoorziening (UCI), aan de andere kant de Gebruikersdienst ICT (GDI). We citeren uit het onderzoek van KPMG: ‘Feitelijk zijn er losstaande organisaties ontstaan, ieder met een eigen cultuur en werkwijze, weliswaar actief in hetzelfde werkterrein maar zij leveren met elkaar geen integraal product.’ De ‘cultuur’ is verkeerd: we lezen kreten als ‘denken in hokjes’, ‘starheid’ en ‘techniek-gedreven zonder oog te hebben voor gebruikers of klantbelangen’. Het college van bestuur vult in een notitie aan de studentenraad en ondernemingsraad de ICT-gifbeker nog wat bij. ‘De cultuur (…) is weinig dynamisch en wordt ervaren als naar binnen gericht. Tussen de huidige afdelingen staan in de praktijk te hoge schotten, waardoor gebruikers te veel zelf moeten uitzoeken bij wie, welke vraag gesteld kan worden en door wie de oplossingen geleverd moet worden.’ Wat gaat er veranderen? De belangrijkste verandering is de oprichting van één ICT Servicecentrum. Dit centrum gaat alle campusbrede ICT-systemen en infrastructuur beheren en de gebruikers daarvan op een professionele manier ondersteunen. Belangrijkste voordeel is dat studenten of medewerkers met hun vragen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd, maar in een ‘klantvriendelijke cultuur’ geholpen moeten gaan worden. Kort gezegd: de verschillende organisaties worden in het ICT Servicecentrum samengevoegd tot een klantvriendelijke, eensgezinde ICT-motor – zo is de bedoeling. Gepraat over het samenvoegen van ICT leidt op de bètafaculteit vaak tot onrust. Zij zijn nogal gehecht aan de afdeling Computer- en Communicatiezaken (C&CZ). Enige angst is vooralsnog ongegrond: navraag leert dat C&CZ buiten deze reorganisatie blijft. En gaat dat ook banen kosten? Dat hangt er van af. Het huidige systeem heeft werk voor 134,94 fte, vanaf 1 september wordt dat 133,5 fte – qua arbeidsplaatsen nauwelijks minder dus. Maar er vervalt wel 53,53 fte aan functies die bijna allemaal anders worden ingekleed. Als je functie vervalt, geen nood; het is de bedoeling dat voor de nieuwe banen zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de in dienst zijnde ICT’ers. Maar in hoeverre dat mogelijk is – zijn alle medewerkers geschikt voor hun nieuwe functie? – is op dit moment nog onduidelijk. Het is de ondernemingsraad ook opgevallen en zij houden de vinger aan de pols. / Tim van Ham