UB profiteert van Twitter: ‘Het is hier te warm’
Ze horen nog eens wat. Dat het te warm is in de bibliotheek bijvoorbeeld. En ze vertellen eens wat. ‘De pc’s in de learning zone doen het niet.’ Medewerkers van de UB vieren vandaag dat ze duizend volgers hebben op Twitter. Twitter is laagdrempelig. Studenten reageren snel en kunnen de berichten niet missen omdat ze op hun smartphone verschijnen. Gonny Kremers van de Universiteitsbibliotheek is blij met Twitter als ‘nieuw’ communicatiemiddel. ‘Het sluit heel goed aan bij de doelgroep studenten.’ Meer interactie Anderhalf jaar geleden maakte de bibliotheek een account aan op Twitter. Inmiddels hebben de medewerkers 398 tweets de wereld in geslingerd. Over openingstijden, computerstoringen, exposities en ander nieuws. ‘Voorheen plaatsten we alle nieuwsberichten op de website en in een digitale nieuwsbrief. Via Twitter komen ze direct bij de gebruikers binnen. Dat leidt tot veel meer interactie.’ Cadeaubon Studenten melden zich niet snel aan de balie als ze het te warm vinden in de leeszaal. Een berichtje op Twitter plaatsen ze wel. De UB kan hier direct op inspelen. ‘We beantwoorden netjes alle tweets die beantwoord moeten worden.’ Twee medewerkers hebben ‘Twitter’ toegevoegd aan hun takenpakket. Vanmiddag krijgen twee volgers van @UBNijmegen een cadeaubon. Het zijn studenten Robert de Ruijter (@RobertdeRuijter), volger van het eerste uur, en Bas van den Broek (@Bas_vd_Broek), een relatief nieuwe naam voor de UB. De UB werkt momenteel aan een beleidsplan om sociale media nog breder in te zetten. Kremers: ‘De informatie in de bibliotheek wordt steeds digitaler. Daar sluit dit bij aan.’ / Annemarie Haverkamp