Verkeershel Heyendaalseweg (IV): ‘Nieuwe fietsroute naar de campus’

06-11-2017, 07:42

Vox vroeg drie plannenmakers naar een oplossing voor de Heyendaalseweg, een te drukke en rommelige entree naar de campus. Vandaag de laatste aflevering, waarin het drietal in gesprek gaat met de deskundigen van de gemeente. Goede plannen of luchtfietserij?

Hovenring Eindhoven inspiratie voor voorstel Daan Middelkamp. Illustratie: gemeente Eindhoven.

Het plan van Daan Middelkamp om een fietsrotonde te maken bovenop de verkeersweg spreekt aan tijdens het overleg, vanwege de wens de verkeersstromen beter te scheiden. Maar op de Heyendaalseweg is deze oplossing niet uitvoerbaar. ‘Als het niet per se moet gaan we liever niet de lucht in. Op de Heyendaalseweg kunnen we heus wel een oplossing vinden in het platte vlak’, zegt Guus Cornelissen, verkeerskundige  van de gemeente Nijmegen.

Zijn collega Klaas Jan Gräfe wijst op de hoge kosten van Middelkamps oplossing. ‘Dit is voor dit kruispunt een te draconisch maatregel en het is lastig te realiseren omdat de gebouwen van de hogeschool en de universiteit dicht op het kruispunt zitten. Terwijl zo’n rotonde in de lucht erg veel ruimte vergt.’

Schrap de voorrang

Het plan van stedenbouwkundig ontwerper Maarten de Vletter krijgt meer handen op elkaar. De Vletter legt tijdens het beraad op het gemeentehuis deze week nog eens uit dat voor hem de drukte niet het grootste probleem is. ‘Het is een vormgevingsprobleem. De gemeente moet de hele route uit de knoop halen.’ De Vletter vindt dat de campus een waardiger entree verdient dan het huidige ratjetoe aan stoplichten, borden, routes en groenstroken. ‘En waarom krijgen fietsers standaard op alle rotondes voorrang, elke situatie is weer anders en vraagt om andere oplossingen.’

Maarten de Vletter wil minder verrommeling en meer groen.

Klaas Jan Gräfe legt uit dat elke rotonde in Nederland binnen de bebouwde kom hetzelfde principe moet hanteren: voorrang voor fietsers en gescheiden stroken. ‘Het zou zelfs gevaarlijk zijn als we dat voor dit ene kruispunt zouden veranderen. We mogen hier geen buitenbeentje aanleggen.’

Cornelissen wijst erop dat de Heyendaalsweg niet dé hoofdentree is naar de campus: het autoverkeer wordt geacht via ringweg S100 zo dicht mogelijk bij de campus te komen en te parkeren. ‘De Annastraat is dan als entree belangrijker.’ Om de auto’s op de Heyendaalsweg te ontmoedigen, is ooit een ‘knip in de weg’ overwogen, zegt Cornelissen. ‘Dan heb je de extra ruimte voor bus en fiets die je zoekt, maar op de Heyendaalsweg is zo’n maatregel toch net iets te ingrijpend.’

Snelfietsroute naar campus

De oplossing die is aangedragen door GroenLinks in Nijmegen – een nieuwe fietssnelweg naar de campus – strookt met de plannen van de gemeente. GroenLinks-fractielid Pepijn Oomen maakt zich al jarenlang hard voor de fietsstraten in Nijmegen, een oplossing (‘Waar de auto’s te gast zijn’) die volgens hem ook heel geschikt is als veilige en mooie route naar de campus. GroenLinks ziet zo’n route het liefst gerealiseerd in de wijk Galgenveld.

GroenLinks bepleit een nieuwe fietssnelweg naar de campus. Foto: Erik van ’t Hullenaar

‘Galgenveld zit niet tussen onze oren’, reageert Gräfe op het voorstel van Oomen. Maar het idee om fietsers een aparte route naar de campus te geven spreekt ook de plannenmakers van de gemeente aan. Gräfe noemt zo’n gescheiden fietsroute op afstand van het autoverkeer zowel goed voor de veiligheid als voor de gezondheid. ‘Omdat je als fietser dan niet meer de uitlaatgassen van de auto’s hoeft in te ademen.’

In studie bij de gemeente is onder meer een fietsroute als verlengstuk van het nieuwe RijnWaalpad, de ‘fietssnelweg’ tussen Arnhem en Nijmegen. In deze variant is niet Galgenveld, maar Nijmegen-oost de beste locatie voor zo’n snelfietsroute; die dan mogelijk via studentencomplex Hoogeveldt en een nieuw aan te leggen fietsbrug over het spoor de campus bereikt, aan de kant van het Huygens.

Nieuws Station Heyendaal

Dat er iets moet gebeuren met de Heyendaalseweg staat ook voor de gemeente als een paal boven water. En niet alleen uit oogpunt van verkeer, maar ook om de verrommeling van het straatbeeld aan te pakken, aldus volgt de gemeente de kerngedachte van het plan van De Vletter. Er ligt een waslijst met maatregelen op tafel, in studie is onder meer de variatie van aanvangstijden van colleges van de hogeschool, het ROC en de universiteit, vanaf volgend jaar. ‘De huidige infrastructuur en het OV zijn beter te benutten met het aftoppen van de pieken’, zegt Gräfe.

Nieuwe NS-station Heyendaal: nieuw aanzien voor entree naar de campus. Beeld: Gemeente Nijmegen.

Echt mooi wordt het pas als ProRail station Heyendaal op de schop neemt, een investering van 8 miljoen euro. Provincie en gemeente hebben inmiddels 7 miljoen bij elkaar gelegd, de hoop van de gemeente is dat andere partijen het laatste miljoen voor hun rekening nemen. Gräfe: ‘Het wordt een volwaardig station, met betere fietsenstallingen en met verfraaiing van de omliggende wegen.’ Maar geduld is nodig: op z’n vroegst in 2023 is de gewenste facelift van het station en de Heyendaalseweg voltooid.

1 reactie

  1. Fietser schreef op 6 november 2017 om 13:10

    leuke ideeen maar het probleem zit hem niet alleen in de instroom vanuit de stadrichting Heyendaalse weg, de combinatie tussen fiets- en autoverkeer vanuit die richting, maar ook wat er langs het spoor fietst over de fietsweg komt hierop uit na de spoorbrug. Daarnaast zijn er ook veel autos die vanuit de afslag naar het nieuwe HAN gebouw komen, voornamelijk om vijf uur smiddags is dat een regelrecht drama met alle automobilisten en bussen die midden op het kruispunt blijven staan.
    En deze issues zijn alleen al een probleem voordat je bij het huygensgebouw bent, waar overigens ook altijd mensen naartoe willen die dus tegen de richting in fietsen of oversteken waar dat niet mag.

Geef een reactie