Vox legt uit: het treintje uit Limburg

14 mrt 2014

Het College van Bestuur heeft de Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland per brief verzocht om geld te steken in de zogenoemde Maaslijn – het treintraject tussen Roermond en Nijmegen. Waar gaat het precies om? En waarom spant de universiteit zich in voor een spoorlijn? Vox legt uit.

VOXlegtuit640x480px1

Die Maaslijn, wat is dat eigenlijk?
Het treintraject dat van Roermond via Venlo naar Nijmegen loopt, waar ieder half uur een stoptrein overheen boemelt. Van Roermond naar Nijmegen kost je zo’n 80 minuten. Wie in Venlo opstapt doet er 54 minuten over. Zonder deze kleine, regionale spoordienst moeten reizigers die van Limburg naar Nijmegen willen via Den Bosch – hetgeen een extra overstap en reistijd kost. Een handig treintje dus. Maar ook een verouderd exemplaar.

Vertel…
Er hangt geen elektrische bovenleiding boven de Maaslijn. Daardoor rijden er nu dieseltreinen op het traject. Dieseltreinen inderdaad –  de stoomlocomotief van de 21e eeuw: te duur, te vies en te langzaam. Het is een langgekoesterde wens van de provincie Limburg om het hele traject te elektrificeren – duur treinjargon voor het ophangen van een bovenleiding, waardoor de diesels overbodig worden. En daar is wat haast bij, want bij de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer (voor de periode 2016 – 2030) wil men graag elektrische treinen kunnen bestellen. Daar komt een nog ambitieuzer plan bij: op de lange termijn wil de provincie een tweede spoor leggen, aangezien het traject nu het drukst bereden enkelsporige spoorlijn in Nederland is.

Waar wachten ze nog op?
Op geld, natuurlijk. Alleen al de elektrificatie van het traject kost 110 miljoen euro. Daarvan wil Limburg 40 miljoen euro betalen. Ook Noord-Brabant heeft zonder bedragen te noemen de goede wil uitgesproken. Die vragen nu ook de provincie Gelderland een bijdrage te leveren. Het Rijk neemt later dit voorjaar een definitieve beslissing en de kans op een ‘ja’ is groter als de financiering voor een zo groot mogelijk deel rond is.

Waarom bemoeit het CvB zich hier überhaupt mee?
We citeren uit de brief van het CvB naar de provincie: ‘Voor de Radboud Universiteit en het Raboudumc is een up-to-date treinverbinding cruciaal. Veel van onze studenten, medewerkers, patiënten en bezoekers maken gebruik van deze verbinding. Het elektrificeren van deze lijn zal er toe leiden dat er een intensievere frequentie gereden kan worden, met beter materieel en er dus meer mensen in korte tijd vervoerd kunnen worden.’ /Tim van Ham

0 reacties

  1. Het rijk wil investeren in de Maaslijn | Vox magazine schreef op 16 april 2014 om 17:16

    […] van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Mooi voor studenten uit het Limburgse: er kunnen dan meer, snellere en grotere treinen over het spoor rijden. De meeste partijen spreken zich er […]

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!