Liefst dertien Nijmeegse bacheloropleidingen zijn in De Keuzegids Universiteiten uitgeroepen tot beste bachelorstudie in Nederland. Vox belde de studies die al voor de vierde of vijfde keer op rij nummer een zijn in Nederland. Wat is het geheim?Flickr / Daniel CoomberLynneke Spreeuwenberg, studieadviseur Politicologie (4de jaar op 1) ‘Iets waar wij in studentenenquêtes vaak hoog op scoren is de kwaliteit en de benaderbaarheid van onze docenten. Studenten waarderen het persoonlijk contact en de laagdrempeligheid van de opleiding. Hierbij speelt een rol dat Politicologie een relatief kleine studie is, met nu 95 eerstejaars. Het is niet zo dat wij als team afspreken dat we goed bereikbaar moeten zijn. Het zit ingebakken in de cultuur van de opleiding. Docenten zijn altijd enthousiast om onderwijs te geven, gaan graag met studenten om. Docenten en studenten ontmoeten elkaar in het Jaarlijks Overleg Opleiding Politicologie, om over verbeteringen van de studie te praten. En JOOP nemen we heel serieus.’ Paul Groot, hoogleraar Sterrenkunde en hoofd van de afdeling (4de jaar op rij 1) ‘Allereerst hebben we een inhoudelijk sterk studieprogramma. Uit de studentenenquêtes blijkt dat we dat koppelen aan goede faciliteiten zoals de studielandschappen, telescopen en labs. Studenten zijn ook blij met de uitstraling van het Huygensgebouw. Ook belangrijk is de kleine afstand tussen studenten en docenten – zowel letterlijk als figuurlijk. De kamers van de docenten zitten in hetzelfde gebouw als de studenten en tijdens colleges wordt vaak verteld dat studenten altijd even langs kunnen komen met vragen. Er is veel individuele aandacht voor studenten, al wordt dat de laatste tijd wat lastiger. Dit jaar heb ik college gegeven aan 140 eerstejaars, dan duurt het wel wat langer om bijvoorbeeld alle namen te leren kennen.’ Nico Creugers, opleidingsdirecteur Tandheelkunde (5de jaar op rij 1) ‘Ons programma zit goed in elkaar. En onze docenten werken allemaal meer dan de uren die ze hoeven te maken. Ze bieden studenten hele intensieve begeleiding. Bovendien zijn onze studenten erg actief, bijvoorbeeld binnen organen als de opleidingscommissies. We betrekken ze bij veranderingen waardoor we goede feedback krijgen over waar we mee bezig zijn.’ / Paul van den Broek, Tim van Ham, Karlijn Ligtenberg