Het is nog steeds druk op de laatste kilometer naar de campus

28 mrt 2019 ,

Tijdens de ochtendspits is het nog steeds een drukte van jewelste op het laatste stukje Heyendaalseweg naar de campus. Projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal stelde daarom een lijst op met dertien knelpunten in de laatste mijl naar de universiteit. In het najaar worden oplossingen voor de hindernissen bekendgemaakt.

Sinds de collegetijden van de universiteit en de HAN op elkaar zijn afgestemd, is het tijdens de ochtendspits iets minder druk in de trein en op de weg. Toch zitten de bussen tussen acht en negen nog steeds stampvol, zijn er dagelijks lange autofiles op de Heyendaalseweg en moeten grote groepen fietsers soms een tijd wachten voor het stoplicht.

Van de 50.000 forenzen die dagelijks naar de universiteit, het Radboudumc, de HAN en het ROC trekken, reist ongeveer de helft via de Heyendaalseweg. ‘Tijdens de ochtendspits botst de infrastructuur op haar grenzen’, vertelt Carlo Buise van de Arbo- en Milieudienst. ‘De huidige wegen werden vijftien jaar geleden aangelegd, maar sindsdien is de HAN er met 25.000 studenten en 2.000  medewerkers en het Technovium (ROC) bij gekomen. Ook het Radboudumc en de universiteit zijn gegroeid.’

‘Tijdens de ochtendspits botst de infrastructuur op haar grenzen’

Om die reden stelde projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal (zie kader, red.) een rapport op met dertien knelpunten op het laatste stukje reisweg naar de universiteit. In het najaar worden de eerste oplossingen voor de hindernissen bekendgemaakt.

De projectgroep ziet twee prioriteiten: hoe geraak je als fietser zo snel mogelijk op de campus en hoe vind je als voetganger je weg op de campus?  ‘We moeten mogelijke oplossingen nu verkeerskundig doorrekenen’, zegt Buise. ‘Je zou de auto’s bijvoorbeeld via de Sint-Annastraat kunnen sturen, maar wat betekent dat voor het verkeer in die straat?’

Niets mis met dromen, maar de nieuwe mobiliteitsplannen moeten wel realistisch zijn. ‘We zijn gebonden aan de bestaande infrastructuur en aan een bepaald budget’, zegt Buise. ‘Natuurlijk zouden we de auto’s op de Heyendaalseweg graag in een tunnel onder de Erasmuslaan sturen, maar dat is helaas veel te duur.’

Vier knelpunten op de Heyendaalseweg

Samen met Buise lopen we tijdens de ochtendspits van het Technovium naar het Erasmusgebouw over de Heyendaalseweg. De milieucoördinator noemt verschillende knelpunten (in het filmpje komen nog enkele extra knelpunten aan bod, red.).

  1. Station Heyendaal

Heyendaal, het derde drukste station in de regio Arnhem-Nijmegen, is niet meer dan twee stukjes perron met een spoor ertussen. Tijdens de spits lopen sommige treinen vertraging op omdat de reizigers niet snel genoeg kunnen uitstappen.

Om dat probleem te verhelpen verhuisden de check-outpaaltjes al van het perron naar het voorplein en werd een nieuwe, bredere trap aangebracht om de reizigers af te voeren. ‘Helaas gebruiken de meeste forenzen nog steeds de oude, smalle trappen’, zegt Buise. ‘Dan hoeven ze geen klein blokje om te lopen, maar zo loopt het verkeer op het station nog steeds vast.’

Bij de gemeente ligt nu een plan het station te vernieuwen, ook om reizigers sneller en veiliger van het station weg te krijgen. De werkzaamheden voor een nieuwe en snellere geëlektrificeerde treinverbinding gaan echter pas in 2024 van start.

  1. Rotonde Erasmuslaan

Eind september schepte een auto een Mexicaanse student van de fiets op de rotonde aan de Erasmuslaan en sindsdien gebeurden er nog enkele kleine ongelukken op dezelfde plaats.

Buise ziet een oplossing: ‘Ter hoogte van de Kapittelweg kunnen we de fietsers de Heyendaalseweg laten oversteken, waardoor ze de rotonde via de andere kant van de Heyendaalseweg bereiken. Fietsers nemen de rotonde dan in de andere richting, waardoor ze geen bussen meer kruisen. Dat is goed voor de veiligheid en zo loopt het autoverkeer ook niet meer vast. Ook dit moet je doorrekenen, want het oversteken op een andere plek heeft natuurlijk ook impact.’

  1. Parkeren op de campus

Wie met de auto naar de Utrechtse universiteit, hogeschool of ziekenhuis wil, gaat eerst naar de Uithof en dan pas naar een specifiek locatie. ‘Dat is op Heyendaal niet het geval’, zegt Buise. ‘Je gaat naar de HAN, de universiteit of naar het Radboudumc. Dat geldt ook voor de parkeerplaatsen: ze zijn specifiek gekoppeld aan een van de drie instellingen en zelfs aan specifieke gebouwen. Voor een bezoeker is dat verwarrend, wat leidt tot onnodig rondrijden. We onderzoeken nu hoe we dit kunnen verbeteren.’

  1. Fietsen langs het Radboudumc

Fietsers kunnen van de Heyendaalseweg naar de Sint-Annastraat via de Kapittelweg, de Erasmuslaan of via een fietspad tussen de gebouwen van het Radboudumc. Tussen de Kapittelweg en de Erasmuslaan bestaat zo’n doorsteek langs het Radboudumc niet, omdat er te veel gebouwen tussen liggen.

Daar kan in de toekomst verandering in komen. ‘Als de oude patiëntenkeuken gesloopt wordt, kan je mogelijk wel via het Radboudumc diagonaal van noord naar zuid fietsen. Goed voor de doorstroom op de campus’, aldus Buise.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!