Minder auto’s en meer studentenwoningen: zo komt de campus er in de toekomst uit te zien (als het aan de gemeente ligt)
-
Foto: Johannes Fiebig
Minder auto’s, brede oversteekpaden, beperkt parkeren en de maximumsnelheid gaat omlaag. De campus ondergaat de komende jaren een flinke metamorfose, als de plannen in de Gebiedsvisie Campus Heijendaal worden uitgevoerd. Dit is wat er gaat veranderen.
Het is al lange tijd onderwerp van discussie: de toekomst van de campus. De gemeente Nijmegen, universiteit, hogeschool, ziekenhuis, provincie, vervoerders en buurtbewoners steggelen al de nodige jaren over hoe de campus er exact uit moet komen te zien. Recent presenteerden de gemeente, Radboud Universiteit, Radboudumc en de HAN een gezamelijke toekomstvisie voor het gebied.
Over sommige onderwerpen waren alle partijen het snel eens. Ja, er moet meer groen komen op het universiteitsterrein en ook de biodiversiteit moet meer aandacht krijgen. Ook het stimuleren van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer is een inkoppertje.
30 kilometer per uur
Maar over andere onderwerpen is het laatste nog niet gezegd en geschreven. Want autoverkeer reduceren klinkt mooi, maar hoe realiseer je dat in de praktijk? In het verleden stuitte het plan om de Heyendaalseweg en de Erasmuslaan autovrij te maken op het nodige verzet uit de buurt. Dat idee is inmiddels van de baan.
Maar ook het parkeerbeleid en het terugbrengen van de snelheid naar 30 kilometer per uur leveren de nodige discussies op. Wat betekent dit voor verkeersknelpunten in de omgeving? Op de Heyendaalseweg is het iedere ochtend filerijden – ook voor fietsers. En hoe om te gaan met de bomvolle treinen die richting het zuiden gaan vanaf Station Heyendaal?
Het recente plan moet het gebied groener, vitaler, levendiger en vooral toekomstbestendig maken. Vanavond en volgende week woensdag zijn daarover inspraakavonden bij de gemeenteraad, waar buurtbewoners hun zegje kunnen doen.
Wat gaan studenten en medewerkers precies van de veranderingen merken? Zeven belangrijke thema’s uitgelicht.
1. Auto wordt geweerd van de campus
Wie werkt of studeert op de campus, moet daar in de toekomst makkelijker naartoe kunnen komen. Met het openbaar vervoer of met de fiets, welteverstaan. De auto wordt zo veel mogelijk van de campus geweerd. Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte en het gebruik van het openbaar vervoer moet gemakkelijker en gebruiksvriendelijker worden.
De eerste stappen daarvoor zijn al gezet. Zo is de laatste maanden gewerkt aan de vernieuwing van Station Heyendaal. Dagelijks maken zo’n 14.500 forenzen gebruik van het station. Nog dit voorjaar moet de verbouwing af zijn. Vanaf 2027 wordt de Maaslijn ook richting het zuiden elektrisch, waarna er – zo is de verwachting – meer reizigers vervoerd kunnen worden.

Ook worden wandel- en fietspaden (zie punt 4) op de campus verbeterd, zodat mensen zich gemakkelijker tussen gebouwen kunnen verplaatsen. Er komen meer wandel- en fietspaden en oversteekplekken met als bijkomend effect dat de drukte zich tijdens piekmomenten beter verspreidt. Auto’s hoeven daarom minder lang te wachten, is het idee.
De fietsroutes rondom de campus zijn recent al aangepakt. Zo is de Thijmstraat – inclusief de oversteek met de St. Annastraat – eind 2024 heringericht en heeft de Heyendaalseweg een nieuwe laag asfalt gekregen. De d’Almarasweg is veiliger gemaakt voor fietsers: zo zijn kruispunten en de spoorwegovergang aangepast en zijn er drempels aangelegd en verhoogd. In de toekomst wordt het snelfietspad langs het spoor nog doorgetrokken tot aan de d’Almarasweg.
2. Minder vervuilende auto’s op het universiteitsterrein
Sinds het begin van dit jaar is de campus een zero-emissiegebied voor leveranciers. Dat betekent dat ondernemers alleen welkom zijn met hun bestelbus of vrachtwagen wanneer deze elektrisch is. De Radboud Universiteit werkt voor haar bevoorrading sowieso al veel met elektrische auto’s.
Voor studenten en medewerkers is er weinig veranderd – je kunt nog steeds met een dieselwagen het terrein op. Alleen oude brom- en snorfietsen zijn verboden. Die vallen namelijk wel weer onder de zero-emissieregels van de gemeente.
3. Geen 50 meer op de campus
30 kilometer per uur. Dat is straks de maximumsnelheid op het universiteitsterrein. Alleen de St. Annastraat blijft een 50-kilometerweg. Naast het bevorderen van de verkeersveiligheid, is er ook de hoop dat passerend verkeer de campus meer vermijdt in de toekomst.
Dit is overigens niet uniek voor dit deel van de stad, in de hele gemeente wordt 30 kilometer de norm, behalve op grotere, belangrijke uitvalswegen. Wanneer dit precies doorgevoerd wordt is nog de vraag. Binnen de gemeente is er nog veel getouwtrek over de uitvoering van het plan. Recent nog werd het plan aangepast door de gemeenteraad: het beleid wordt nu in fases ingevoerd.
4. Betere wandelpaden
Over de gehele campus worden de wandelpaden verbeterd. Deze moeten breder en beter toegankelijk worden, om zo alle gebouwen onderling te verbinden.
Om lopen aantrekkelijker te maken krijgen de autowegen ook een herinrichting. Op de Heyendaalseweg, Erasmuslaan en Kapittelweg komen grote ‘oversteekpleinen’. Ook komen er op meerdere plekken zogeheten oversteekeilandjes in de middenberm, zodat mensen niet in één keer hoeven over te steken.
5. Parkeeraanbod verandert
Wie in de toekomst tóch met de auto naar de campus komt, kan op minder plekken parkeren dan voorheen. Parkeren gaat meer in zogeheten ‘hubs’ gebeuren: clusters waar auto’s bij elkaar staan. Ook het parkeertarief (momenteel is dat 2,50 euro per uur) gaat omhoog.
Daarnaast wordt in omliggende wijken het betaald parkeren uitgebreid. Dat geldt nu al in enkele wijken nabij het Radboudumc. Maar in de toekomst wordt dit ook de norm in delen van Groenewoud en Brakkenstein. Dit moet voorkomen dat medewerkers hun auto in nabijgelegen wijken zetten, waar bewoners al jaren over parkeeroverlast klagen.
Overigens gaat er niet alleen wat veranderen voor het parkeren voor automobilisten. Ook komen er meer parkeerplekken voor fietsen. Recent zijn nabij het Collegezalencomplex, het Grotiusgebouw en het Spinozagebouw al nieuwe rekken geplaatst. Ook moeten er meer plekken komen voor elektrische deelfietsen en dito scooters.
6. Een groen park voor het Radboudumc
In 2028 moet er op de plek van het voormalige hoofdgebouw van het Radboudumc een groen park verschenen zijn. De sloop van het oude deel van het ziekenhuis is inmiddels in volle gang. Eind 2025 moet de sloop klaar zijn, en kan de aanleg van het park beginnen.
Als het zover is wordt ook de aanrijroute naar het ziekenhuis aangepast, verkeer gaat dan niet meer achter Huize Heyendael langs, maar keert al eerder terug. De Philips van Leydenlaan krijgt, om dat te realiseren, ook een andere inrichting. En ook de grote parkeerplaats die er nu ligt, moet op de schop.
7. Extra studentenwoningen op de campus
Het is een vurige wens van de universiteit (en eigenlijk heel studerend Nijmegen): meer studentenwoningen op de campus. Er moeten er de komende jaren nog zo’n 500 tot 1500 bijkomen.
Waar die 500 tot 1500 woningen dan precies moeten komen, is nog onduidelijk. Een optie waar naar gekeken wordt is wonen in de Erasmustoren; daar zouden zo’n 400 studenten in kunnen. Maar om dat te realiseren moeten eerst de Letterenfaculteit en de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen verhuizen naar het Spinozagebouw. En die verhuizing is vorig jaar voor onbepaalde tijd in de ijskast gezet, met het oog op de bezuinigingen.
Enkele jaren terug kwamen er al 159-woningen in Nestor beschikbaar en in het voorjaar van 2024 kwamen daar nog eens 149 tijdelijke woningen achter het Huygensgebouw bij in Nemea, beide beheerd door SSH&. Het is onderdeel van de ambitie van de SSH& om duizend studentenwoningen te realiseren vóór 2030.
Christian schreef op 5 februari 2025 om 11:46
Je kunt je afvragen of deze toekomst wel voldoende rekening houdt met jonge of nieuwe medewerkers van de universiteit: een woning bemachtigen in Nijmegen is al lastig genoeg, laat staan een woning in de buurt van de campus. Ik heb in de afgelopen gemerkt dat nieuwe collega’s steeds vaker de keuze maken om buiten Nijmegen (te blijven) wonen. Ik snap dat men een zo milieuvriendelijk mogelijk woon-werkverkeer wil bevorderen, maar je dag beginnen in een overvolle trein of volgeladen lijn 10 lijkt me niet aantrekkelijk voor de lange termijn. Is makkelijk woon-werkverkeer straks een privilege voor medewerkers met een vast contract?
Student schreef op 6 februari 2025 om 11:09
Wat een onzin, je kunt toch prima fietsen of het OV pakken? Lijkt me beter voor iedereen als er minder auto’s komen (niet alleen op de campus maar überhaupt).
Christian schreef op 6 februari 2025 om 15:06
Die reactie is iets te kort door de bocht: merendeel van de medewerkers zal beslist al gebruik maken, willen maken, of moeten maken van (OV-)fiets of OV, zeker als ze buiten Nijmegen wonen. Mijn punt is ook erop gericht dat de huidige infrastructuur in en rond de campus niet ingericht is op de toenemende capaciteitsdrukte van fietspaden en OV-lijnen, en dat de geschetste plannen daar niet (voldoende) op lijken te anticiperen. Vooral studenten en medewerkers die niet in of rond de campus wonen zullen de gevolgen daarvan in toenemende mate blijven merken.
Pieter Leroy schreef op 6 februari 2025 om 11:54
Dit artikel is een beetje RU-centered, neemt de mooie vergezichten van de gebiedsvisie nogal kritiekloos over en is op een paar details feitelijk onjuist.
De campus omvat ook het UMC en de HAN. Het is nog wachten op een restrictief autobeleid van de RU en vooral de HAN. De d’Almarasweg heeft nog geen – hoognodig – nieuw wegdek gekregen, en het is de vraag wie – behalve het UMC – in deze moeizame tijden de investeringen zal doen die voor realisatie nodig zijn.
Chris schreef op 6 februari 2025 om 11:54
Och och, de welgestelde Brakkensteiners hebben zich verenigd en erdoor gekregen dat er betaald parkeren komt. Heel fijn voor deze mensen dat ze nu altijd onder werktijd ‘hun’ parkeerplaatsje voor de deur hebben. Stel je voor dat je een stukje moet lopen om je auto te parkeren omdat ook andere mensen hun auto parkeren op de openbare weg, dat zou toch een schande zijn.
In serieuzere bewoordingen: Ik snap dat de politiek een belangenafweging moet maken, maar de reflex van bewoners en politici om wanneer er ergens weerstand is maar naar betaald parkeren te grijpen is voor mij te simplistisch. Waarom kan er niet geaccepteerd worden dat ook andere mensen hun auto ergens parkeren, dat het geen universeel mensenrecht is dat je te allen tijde een parkeerplaats voor je eigen voordeur hebt? Samen spelen, samen delen leren we onze kleuters, maar dat geldt kennelijk niet voor volwassen. Daarbij is het resultaat voor de Brakkensteiners zelf ook niet zaligmakend, zij en hun visite gaan zelf natuurlijk ook betalen middels een vergunning. Ik vraag mij af of ze daar blij van worden.
Overigens: Natuurlijk ben ik er ook helemaal voor dat er ingezet wordt op het stimuleren van het gebruik van het OV, maar dat kan ook (en gebeurt ook al) op andere manieren. Hoe minder autokilometers, hoe beter, maar voor sommige medewerkers en studenten is het reizen met de auto geen keuze maar noodzaak (denk aan studenten die voor een zieke (groot)ouder zorgen en op een met OV slecht bereikbare plek wonen) en die moeten wat mij betreft ook fatsoenlijk hun auto kunnen parkeren zonder dat ze de hoofdprijs aan parkeergeld hoeven te betalen. En als de Brakkensteiners zelf ergens met de auto op bezoek gaan, neem ik aan dat ze het ook prettig vinden als ze daar hun auto enigszins gemakkelijk kunnen parkeren.
Theodora schreef op 7 februari 2025 om 18:24
Ik spreek ook wel RU medewerkers in minder riant betaalde banen die het heel vreemd vinden dat hun werkgever hen laat betalen om hun auto op RU terrein te laten parkeren. De andere campuspartner, de HAN laat medewerkers en studenten gratis parkeren.
Deze RU medewerkers hebben de auto nodig om bv eerst kinderen naar opvang te brengen.
In de wijken parkeren ruim 500 RU bezoekers per dag. Als die gewoon op eigen terrein zouden parkeren zouden die wijken geen enkel probleem hebben.
De buren schreef op 7 februari 2025 om 19:16
@chris: om je buren zo neer te zetten is nooit een goed idee.
Bijzonder dat de VOX redactie dit wel een goed idee vindt.
Stuk is journalistiek gezien erg eenzijdig. Waar zijn de andere perspectieven ?
Of is de VOXvisie : DE RU, DAT IS DE STAD ?